Suosittelemme

Data Group Helsinki keskusta, Aames Oy 08.12.2030
Data Group Helsinki keskusta, Aames Oy 08.12.2030
Data Group Helsinki keskusta, Aames Oy 05.06.2017

Avainsanat

Jaa sisältö

Suomi 2017, pk-yritykset, ihanat IT-järjestelmät ja niiden hyödyntäminen liiketoiminnassa.

Kuulostaa monien korvaan jo useasti kuullulta kappaleelta: ”Eikö ton biisin renkutus jo voisi loppua!”. Kuitenkin vielä on paljon yrityksiä, jotka eivät hyödynnä nykyaikaisten pilvipalveluiden toimintoja liiketoiminnassaan. Kyseinen aihealue on jäänyt huomioitta joko ajan tai teknisen osaamisen puutteen vuoksi.

Tällä kirjoituksella haluankin herättää näissä yrittäjissä mietteitä siitä, että hyödynnetäänkö heidän työpaikallaan nykyaikaisia pilvipalveluita mahdollisimman tehokkaasti, joista käyttäisin kyllä mieluummin vaikka sanaa ”IT-palvelu”. Samalla haluan myös tarjota nopean katsauksen aiheeseen heille joita tämä ei tähän mennessä ole kiinnostanut tai eivät ole ajanpuutteen vuoksi ehtineet perehtyä.

Pilveä ja pullaa

Monelle pilvipalvelut tuntuvat turhan monimutkaiselle asialle. Taustalla usein on henkilön mielikuva omista tietokoneen käyttötaidoista (yleensä tällä ei ole mitään merkitystä). Tätä näen paljon työssäni järjestelmäasiantuntijana. Mielestäni pilvipalveluja voi verrata mihin tahansa ostettavaan palveluun.

Esimerkki 1

Tässä pieni ajatusleikki parin kaavion (tylsää) muodossa, siitä miten pilvipalvelut eroavat mielestäni kondiittoripalveluista:

Kuten kuvasta voi päätellä, ostoprosessi pilvipalveluille ei poikkea juurikaan siitä, että kävisit hakemassa kahvihuoneeseen pussillisen hillomunkkeja. Ainoa ongelma, mikä pilvipalveluissa verrattuna hillomunkkeihin on, etteivät yritykset vielä tiedä mitä haluavat. Yrityksen ostajan täytyisi pystyä esittämään toiveensa IT-palveluntarjoajalle ja pahimmillaan samalla myös näyttää, ettei tiedä asiasta yhtikäs mitään! Konditoriassa käydessään asiakas yleensä kuitenkin tietää mitä haluaa.

Konditoriassa: ”Haluaisin 10 kpl viinereitä, joissa on käytetty aprikoosi – ja omenahilloa, sekä päällystetty tomusokerilla. Viinereissä ei saa olla laktoosia, ja kalorimäärä per viineri pitäisi jäädä alle 150 kcal:n. Saathan ne täksi iltapäiväksi valmiiksi?”

IT-palveluntarjoajalla: ”Pitäisi saada silleen, ettei minun tarvitsisi lähettää jokaista tiedostoa sähköpostilla sihteerilleni ja tiedän niiden olevan varmasti ajan tasalla. Osaatko neuvoa?”

Kumpikin esimerkki voi tapahtua. Erona näille tilanteille on se, että IT-palveluntarjoaja ei pidä asiakasta täysin mahdottomana tapauksena, vaikka hän näin asian esittäisi. Päinvastoin jopa, tästä on IT-palveluntarjoajan hyvä aloittaa…

Kuinka löytää juuri se oikea?

Pilvipalveluja on tolkuton määrä. Ja niistä oikean löytäminen onkin IT-palveluntarjoajan yksi tärkeimmistä tehtävistä. Varsinkin kun asiakkaan tarpeen pystyy yleensä toteuttamaan monella eri ratkaisulla. Tiettyyn toimintoon suuntautuvilla pilvipalveluilla ovat yleensä samat päätoiminnot.

Erot tulevat pienistä lisäominaisuuksista, mitkä vaikuttavat palvelun käyttömukavuuteen, nopeuteen ja toimintavarmuuteen. Menestyvä IT-palveluntarjoaja löytääkin näistä lisäominaisuuksista asiat, joilla pystyy tuottamaan asiakkaalleen lisäarvoa ja huolehtimaan hänestä paremmin.

Esimerkki 2

Annan esimerkkinä tapauksen, jossa asiakkaalla oli vanhalla ”oma palvelin-työasemat” – kaavalla toteutettu IT-ympäristö. Kuvan mukainen ympäristö sinällään on toimiva, mutta kankea ja verrattain hankala laajentaa. Tässä kyseisessä tapauksessa asiakkaan liiketoiminnalle tärkeä ohjelmisto siirrettiin ohjelmistotuottajan toimesta pilveen. Samoin myös tärkeät tiedostot siirrettiin pilvipalvelun kautta käytettäväksi.

Alkutilanne

Lopputilanne

Kuten alemmasta kaaviosta voi huomata, asiakkaalla ei ole enää omaa palvelinta ylläpidettävänä, vaan hän voi keskittyä omaan liiketoimintaansa. Hänen ei tarvitse huolehtia laitteiston toimivuudesta, varmistuksista tai päivityksistä. Palveluna nämä hoituvat palveluntarjoajan kautta.

Samalla tarkkasilmäisimmät huomaavat, että etäkäyttäjällä ei ole enää pientä ”VPN” – tekstiä viivassa, joka yhdistää etäkäyttäjän internetiin. Riittää, että käyttäjällä on yhteys internetiin ja toimiva tietokone (palvelusta riippuen myös tabletti tai älypuhelin riittänee). Tarkennuksena mainittakoon, että tietyissä ratkaisuissa VPN:n käyttö on perusteltua myös pilvipalveluissa ja senkin saa palveluna.

Esimerkin tarkoituksena oli havainnollistaa kuinka pilvipalveluiden avulla voidaan keventää yrityksen IT-ympäristöä ja saada siitä näin ollen mukautuvampi, helposti laajennettava sekä vähemmän ylläpitoa vaativa.

Lopuksi

Toivon, että näillä esimerkeillä olisi lukijalle herännyt ajatus siitä, että pilvipalvelut eivät ole hirvittävän iso ja aikaa vievä asia. Ne ovat palveluja siinä missä autonhuolto tai leivonnaisten ostaminenkin. Ja mikä hienointa pilvipalveluissa verrattuna perinteiseen ”rautakauppaan” (tarkoitan IT-laitteistoa) on, se että niitä voi ostaa vaikka yhden hengen yritys. Voi pieni yritys tietenkin ostaa oman palvelimen pyörittämään tärkeitä ohjelmistoja/palveluita, mutta kovin kustannustehokasta se ei ole. Pilvipalvelusta maksetaan vain käytön mukaan.

 

Juuso Mehtälä, Järjestelmäasiantuntija, Data Group Tampere 04.04.2017

Suosittelemme

Data Group Helsinki keskusta, Aames Oy 08.12.2030
Data Group Helsinki keskusta, Aames Oy 08.12.2030
Data Group Helsinki keskusta, Aames Oy 05.06.2017

Avainsanat

Jaa sisältö