Avainsanat

Jaa sisältö

Uusista teknologioista tukea liiketoimintaan

 

“Ohjelmistorobotit, tekoäly, koneoppiminen, automatiikka...” Kuulostaako tutulle?


Näiden sanojen ympärillä on viime aikoina ollut paljon keskustelua niin mediassa kuin työpaikoillakin. Kehittyvä yhteiskunta on ymmärrettävästi suuntautumassa kohti automatisointia, koska roboteilla tai tekoälyllä ei ole ruokatunteja eikä sairaslomia, vaan ne pystyvät tekemään väsymättä töitä, ympäri vuorokauden. Ne ovat usein nopeampia ja tehokkaampia kuin ihmiset. 

Monet ovatkin saattaneet pelästyä asiaa, mutta on hyvä ymmärtää miksi koneet eivät pärjää ihmisille: Ne eivät ajattele. Ne eivät pysty luovaan ongelmanratkaisuun ja tekevät vain mitä käsketään. Ja jonkunhan täytyy niitä käskeä. Todellisuudessa tästä syntyy paljon uusia työpaikkoja ja mahdollisuuksia, jotka ovat meidän kaikkien etu.

 

Tavoitteena helpompi automatisoitu työelämä


Automaatioiden perimmäinen tarkoitus on vähentää manuaalista työn määrää ja vapauttaa aikaa sekä resursseja järjellisempään työntekoon. Kun päällekkäiset työvaiheet minimoidaan, saadaan parannettua tehokkuutta ja vähennettyä inhimillisiä virheitä. Tekoäly on loistava apu esimerkiksi työvuorojen suunnittelun optimoimisessa. Se osaa ottaa huomioon työehtosopimukset ja rakentaa kaikille sopivan vuorokalenterin. 

Tilitoimiston näkökulmasta manuaalinen tietojen “hakkaaminen” siirretään koneille ja järjestelmille, jonka vuoksi asiantuntijapalveluiden rooli korostuu entisestään, esimerkiksi verosuunnittelun tai muun neuvonannon muodossa. Näin asiakkaille pystytään tarjoamaan juuri sitä mitä suurin osa yrityksistä hakeekin, lisää tehokkuutta. 


Aameksella on ratkaisut muun muassa laskutukseen tai kirjanpitotositteiden automaattiseen käsittelyyn. Laskutuksessa palvelu huolehtii puolestasi laskujen lähettämisestä, tulostamisesta, suorituksista ja perimisestä. Vastaavasti kirjanpito-ohjelmiin on otettu mukaan koneoppimisalgoritmit. Siinä missä ennen tiliotteiden tiliöinti tapahtui manuaalisesti toistaen aina samoja sääntöjä, oppii kone nykyään hetkessä tiliöimään oikein ja toimii vastaisuudessa automaattisesti juuri samalla tavalla. Enää ei työntekijän tarvitse toistaa samoja rutiineja.

Mieti vaikka näin: Jos sinulta menee 2 minuuttia päivässä automaattiseen työhön, niin kerrottuna vuoden päivillä siitä tulee lukuisia tunteja. Kaikki nämä ovat poissa tärkeämmistä ja tuottavimmista tehtävistä.

 

Ihmisiltä ihmisille


Me Aameksella haluamme varmistaa, että näistä uusista innovatiivisista ratkaisuista saadaan kaikki hyödyt, tehokkuuden parannukset ja kustannussäästöt hyödynnettyä asiakkaidemme liiketoimintoihin. Pyrimme olemaan tukena parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä näkyy muun muassa niin, että olemme ruohonjuuritasolta mukana automaatiojärjestelmien kehityksessä. Pidämme esimerkiksi säännöllisiä palavereja Visman tuotekehityksen kanssa Liikkuvan Työn Ratkaisujen kehittämiseksi. Tuomme asiakkaidemme tarpeisiin perustuvia kehitysideoita suoraan niitä toteuttavalla taholle, ja madallamme osaltamme kuilua ison ohjelmistotalon ja käyttäjän välillä. 

Monella onkin jo kokemusta, millaista on olla interaktiossa robotin kanssa. Loppujen lopuksi teemme kuitenkin yhä töitä inhimillisessä vuorovaikutuksessa. Jos siis haluat tukea ihmiseltä ihmiselle ja asiantuntijalta asiantuntijalle, ole minuun yhteydessä: kimmo.tattari@aames.fi, +358 400 816 146. 

 

TYÖN UUSI SUUNTA

 

Kaikkiin näihin osa-alueisiin paneudutaan syksyllä ensimmäistä kertaa järjestettävässä Visman Työn Uusi Suunta -päättäjätapahtumassa. Tapahtuma kokoaa yhteen asiantuntevia ja ajatuksia herättäviä puheenvuoroja, jotka saavat kuulijan katsomaan työelämän kehitystä uudesta näkökulmasta.

 

Vielä ehtii ilmoittautua mukaan!

 

Lue myös mitä Visman asiantuntijat ovat kirjoittaneet aiheesta: Tuliko ensin teknologia, visio vai ihminen?

 

 

Avainsanat

Jaa sisältö